Förlegad bild av McDonald’s

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2015-04-04

Replik: ”Jag är stolt över vår mat – hela menyn”

”Det är svårt att tro att Johan Olssons och Charlotte Kallas fantastiska framgångar vore möjliga om de ofta åt cheeseburgare med pommes frites och drack Coca-Cola”, det skriver tre debattörer i Aftonbladet Debatt på påskafton, apropå att McDonald’s sponsrar det svenska längdskidåkningslandslaget. Det stämmer – det är viktigt att äta varierat.

Just därför har vi – i dialog med våra gäster – utvecklat en bred meny som idag består av över 400 kombinationer, för alla tillfällen. Som alternativ till pommes frites serverar vi minimorötter och sallad. Som alternativ till läsk serverar vi ekologisk mjölk, juice och mineralvatten. Vid sidan om hamburgare erbjuder vi bland annat fisk, kyckling och sallader. Happy Meal kan man få enligt tallriksmodellen, där frukt och grönt alltid ingår (och som vi marknadsför tillsammans med mjölk och juice). Till frukost serverar vi bland annat grova mackor, bacon med äggröra på svenska ekologiska ägg och havregrynsgröt – för övrigt ett utmärkt val om man planerar att tillbringa dagen i skidspåret.

För att våra gäster ska kunna välja medvetet redovisar vi exakt vad de olika alternativen innehåller – allt från näringsinnehåll och allergener – i vår app, på vår hemsida och på baksidan av brickunderläggen. Informationen tycks dock inte nått debattörerna, som antyder att köttet i McDonald’s hamburgare är processat. Det stämmer inte. Våra hamburgarna innehåller 100 procent nötkött, inget annat.

Med detta sagt är maten vi äter bara en faktor som påverkar vår hälsa. Människor behöver röra på sig för att må bra.  Som restaurangkedja är det inte vår roll att tala om för våra gäster vad de ska göra på fritiden, men vi inspirerar gärna fler till att odla en aktiv livsstil genom att stödja idrottsklubbar och idrottsarrangemang, på både elit- och gräsrotsnivå.

Ett bra exempel på detta är Skidlyftet: tillsammans med Svenska Skidförbundet och landslagsstjärnor samlar vi in pengar för att hjälpa landets skidklubbar. Mellan 3 februari och 9 mars skänkte vi en krona för varje såld skidkampanjmeny till arbetet med att få fler på skidor, i både backar och spår. Pengarna går till allt från förbättrad träning till en spårmaskin – det är upp till föreningarna att ansöka.

Som ett exempel på hur McDonald’s engagemang för Idrottssverige ”skadar folkhälsan” nämner debattörerna att deltagarna i en lokal friidrottsskola får en McFlurry-kupong gratis. Men är det verkligen fel att belöna barn som just avslutat ett helt sommarläger av fysisk träning med en glass?

Jag är stolt över att McDonald’s sponsrar skidåkning och skidlandslagen. Och jag är stolt över vår mat – hela menyn. Synd bara att vissa debattörer klamrar sig fast vid en förlegad uppfattning om vårt utbud. Om de vill är de hjärtligt välkomna till våra kök och leverantörer för att få en uppdaterad bild.

Olli Kilpi, vd Svenska McDonald’s AB