Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Sam, Samuel

Medeltidsveckan är också kultur

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-08-11

Kristdemokraterna: En hel folkrörelse nonchaleras av politiker och kulturjournalister

Medeltidsveckan på Gotland samlar tusentals besökande. Men lajv har svårt att bli accepterat som en egen kulturform, skriver dagens debattörer.

Vår bild av kulturen i Sverige behöver nyanseras och vidgas. Kulturen är mycket mer än de stora scengolvens melodramer eller barnteatrarnas berättelser om hur Krösus får på moppo. Kulturen omfattar detta men behöver tänkas större in i vårt folkrörelseliv. Vi kristdemokratiska riskdagsledamöter menar att brädspel och lajv är kulturformer som förtjänar mer än en axelryckning eller ett överseende leende. De gemenskaper som i tysthet stretar på har ett relaterat syskon i den gigantiska Medeltidsveckan runt Visby som just nu samlar tusentals besökande.

Brädspel och lajv är dock små gemenskaper runt om i landet, församlade runt köks- vardagsrumsbord med tärningen i hand. De är gemenskaper som ägnar timmar vid symaskinen för att iklädd en 1600-talskostym kliva ut i skogen eller in på en tillfälligt uppvärmd herrgård för ett lajv med hundratals andra deltagare.

I Tyskland har brädspelens potential realiserats långt mer. Jättelika konvent samlar tiotusentals deltagare. Även i Sverige arrangeras stora konvent. Gothcon med cirka 2 500 deltagare och Lincons 1 500 besökare hör till de större eventen. I Tyskland såväl som i Sverige är konventen för brädspel ett tillfälle för generationsmöten. Precis som ”Monopol” och ”Finans” sen länge samlat familjen då tv:n fått vara avstängd, är det regelbundna brädspelandet en sammansvetsande aktivitet som står som alternativ till gatudrivande eller ensamsittande.

Lajv är en förlängning av de rollspel som upplevde sin glansperiod under 80- och 90-talet. Rollspelandet fick en fysisk uttrycksform i kläder och miljö för de som ville involvera fler sinnen i spelandet. Lajv har dock svårt att bli accepterade som egen kulturform. De flesta bidrag, kontaktpersoner och andra stöttande instanser är uppdelade enligt de kända kulturformerna som musik, teater et cetera. Den fyrkantiga uppdelningen hindrar lajv från att få ett bra kontaktnät.

För både brädspel och lajv är Sverok, Sveriges roll- och konfliktspelsförbund, en viktig partner. Med 95 000 medlemmar i 850 anslutna föreningar samlar Sverok den svenska spelhobbyn för rollspel, brädspel, figurspel, kortspel, datorspel, airsoft och paintball som huvudsakliga verksamheter.

Biblioteken spelar en viktig roll som kulturförmedlare runt om i landet. Varför finns brädspelen då tillgängliga på fritidsgårdarna men sällan på biblioteken? På kultursidorna i dagstidningarna har nyligen datorspel börjat recenseras. Har någon kulturjournalist följt med ut på ett lajv för att recensera skådespelet såsom de självklart gör av ”Ett dukkehjem” på länsteatern? Det är frågor vi vill se besvaras och följas upp av kulturens intressenter.

Dimensionerna i både i lajv och brädspel är minst lika mångbottnade som de etablerade kulturyttringarna från landets olika scengolv.

De proportioner som Medeltidsveckan har i dag sedan det blygsamt startades 1984, ger en fingervisning om växtkraften hos relaterade kulturyttringar. Det bidrag som lajv och brädspel har på flera akademiska och filosofiska plan, är för värdefulla för att nonchaleras.

Dan Kihlström
Irene Oskarsson