Giriga artistbolag fällde Hultsfred
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-06-30
Bert Karlsson rasar mot bokningsbolagens ”maffialika metoder” och pumpade artistpriser
Det sägs att Hultsfredsfestivalen fick lägga ner på grund av för få sålda biljetter.
Sanningen är en helt annan. Och den sanningen dödar svenskt musikliv.
Peace & love-festivalen i Borlänge lockade under fjolårets upplaga 41 685 besökare och blev därmed Sveriges absolut största musikfestival.
Och arrangörerna tjänade förstås massor av pengar på sin publika succé?
Glöm det.
Festivalen gick, precis som så många andra svenska festivaler, back.
Och när en festival som lockar över 40 000 besökare går back är det förstås något som är fel. Oerhört fel.
Problemet är de internationella bokningsbolagen som bestämt sig för att suga ut det svenska musiklivet.
De trissar upp priserna på artisterna och därmed också på besökarnas biljetter. Och de enda som går rika ur affären är de internationella direktörerna, inte arrangörerna på plats.
Det var just ett sådant spel som fällde Hultsfred. När dåtida EMA telstar, numera uppköpt av amerikanska jätten Live nation, för några år sedan hamnade i bråk med Hultsfredsfestivalen var det början till slutet för den musikfest som i år skulle ha firat 25 år.
Live nation såg till att konkurrerande festivaler lades samtidigt som Hultsfred – vilket ledde till övermättnad och kollaps av marknaden. Passade det inte den stora bokningsjätten – ”ja, då får vi knäcka festivalen i stället”!
Men inte ens Live nation lyckas gå plus i de här affärerna. Bolaget gick 2,7 miljoner kronor back förra året och det om något säger hur snett det ligger till.
Artisterna blir dyrare och dyrare att boka. Borlänges festival sitter i dag i knäet på de internationlla aktörerna. För att få boka huvudnumret tvingas de ta med en hel rad andra artister som också kostar pengar. Utbudet så oerhört stort att du aldrig hinner med att konsumera allt som besökare – helt i onödan. Även kommunerna lockas med i hopp om att få marknadsföring för sin ort. Ta Storsjöyran i Östersund som ett annat exempel. Trots en omsättning på 40 miljoner kronor är det knappt att det går ihop för arrangören.
Det här sättet att agera från de stora jättarnas direktörer förstör något oerhört för svenskt musikliv. Ett svenskt musikliv som är helt i händerna på giriga bolag som försöker sko sig själva – men inte låter arrangörerna få sin del av kakan.
Det kommer att leda till fler festivalers fall.
Inte bara i Hultsfred.
Bert Karlsson, 65,
nöjesprofil, Skara