Till salu: reportrar

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2007-09-09

Rolf van den Brink: ”Många av dagens journalister surfar just nu på jetsetvågen och håvar in stora stålar”

Skandalen kring Trond Sefastsson på TV4, tydliggör hur journalistiken har förändrats genom decennierna. Från allvarsamma murvlar i trenchcoat till välskrudade jetsettare. Från Bang och Jolo till Alexandra Pascalidou och Lennart Ekdal.

Alla som läser till journalist får lära sig att stå upp för den svage mot makten. Denna ädla idé är lika passé som att alla som sköter sig kommer till paradiset. Eller att jorden är platt. Journalister jobbar idag med andra uppgifter och i andra syften. De klöser varandra om tio sekunder med Zlatan. De kan skriva spaltmeter om Britney Spears utan att ha varit i närheten av människan. De rapporterar minut för minut om aktiekurser och om vilka tuttar som visas i Idol.

Journalister är idag lika mycket underhållare som granskare. När journalister inte längre behöver begränsa sig till liv som gråa och anonyma murvlar, öppnas andra möjligheter till lukrativ försörjning. Vägen dit går genom kändisskap.

Ju mer känd du är som journalist, desto bättre kan du ta betalt. Och desto fler intressanta sidouppdrag kan du få.

Bäst är att vara med i tv. Lennart Ekdal, Malou von Sievers och Steffo Törnquist är alla trotjänare som gjort sig kända i TV4 . Med sitt kändisskap driver de egna företag som drar in hundratusentals kronor om året. Uppdragen kan handla om att leda debatter och utbildning. Men även annat. Steffo fixade drinkskola åt Vin & Sprit, ett uppdrag han varvade med intervjuer om muthärvan runt Systembolaget.

På denna tidning jobbar Sofi Fahrman med att hjälpa konsumenterna välja rätt stil. Sofi har blivit gudinna för företagen som vill sälja modeprylar till konsumenterna. Hon är en lika attraktiv gäst på kändisfesterna som vilken jetsettare som helst. Hon har ett specialleasingavtal med Volvo. Att journalister lär sig driva egna lönsamma företag och bli affärsmän är inget problem i sig. Problemet är att de bygger sina positioner och affärsmöjligheter på ett förtroende från sin publik.

Publiken uppfattar att journalister står på deras sida och på det viset blir journalisterna hårdvaluta för alla som vill vara med och påverka stora publikmassor.

Publiken tror på Ernst Kirchsteiger när det ska bygga om i stugorna. Men kan publiken vara säker på att Ernst inte är köpt? Sommaren 2005 hade Ernst tänkt sitta i juryn för en tävling som arrangeras av Falu Rödfärg samtidigt som det årets sommartorp målades med Falu Rödfärg Grön. Än mer förvirrat för publiken blir det när regelrätta kändisar erbjuds journalistiska plattformar. Mona Sahlin fick jobb hos Robert Aschberg på TV3.

Carolina Gynning har bytt roll från dokusåpakändis till programledare och krönikör. Riksdagsmannen Gustav Fridolin åkte räkmacka rakt in på TV4s vassaste grävredaktion Kalla Fakta. Carolina Gynning var programledare i TV4s Förkväll. Det var även Alexandra Pascalidou, som är något av en expert på att varva en prydlig front som journalist med eget kändisskap. Och ett företag som omsatte 545 000 kronor år 2006. Hon hamnade i blåsväder häromåret när det kom fram att hon anlitat en spökskrivare för krönikor hon producerar i parti och minut. Ja, jag har själv pratat med Alexandras spökskrivare. Kortsiktigt kan medierna dra publik på att dopa sig med kändisar. Men ofta saknar kändisarna journalistiskt patos och presterar tandlöst material.

På sikt blåser medierna dessutom publiken och skapar ett journalistiskt jetsett som hellre tjänar stora pengar, umgås med varandra än slåss för publikens förtroende. Det journalistiska jetsettet gör som andra etablissemang och ses på premiärer på röda mattan, när deras jobb borde vara att rycka undan mattan under fötterna på etablissemanget. Men mediernas dubbelbottnade förhållande till de journalistiska jetsettarna slår tillbaka.

Som känd medarbetare på TV4s grävredaktion Kalla Fakta kunde Trond Sefastsson bygga upp en lönsam verksamhet som jurist. Den, sin framtida karriär och platsen i jetsetet bytte han bort mot en plastkasse med 400 000 kronor. Trond Sefastsson är långt ifrån ensam om att mjölka cash från en position som trovärdig journalist. Det unika i hans fall är att han åkte dit.

Rolf van den Brink,
chefredaktör Dagens Media