Vi skärper straffen
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-09-05
Justitieminister Beatrice Ask: ”Våra åtgärder ska ge tryggare vägar”
Svar till Lotta Gauffin om rattfylleri:
Rattfylleri drabbar oskyldiga offer och deras anhöriga med stort mänskligt lidande som följd. Det finns inte ett enkelt sätt att få bort fyllona från vägarna. Kampen mot rattfylleri kräver engagemang från hela samhället med en mängd åtgärder. I min roll som justitieminister kan jag bidra med några förslag och åtgärder.
Risken att åka fast för den som kör rattfull måste bli större. Den 1 juli trädde en lag i kraft som gav Tullverket och Kustbevakningen befogenheter att ingripa mot rattfylleribrott genom att ta alkoholutandningsprov och ta bilnycklarna från den som är rattfull.
Vidare fick regeringen i tisdags ett förslag från en utredare som föreslår att polisen ska kunna förordna väktare och ordningsvakter att ta alkoholutandningsprov i anslutning till bilfärjor i Sveriges hamnar. Syftet med förslaget är att kunna göra fler nykterhetskontroller. Svensk polis prioriterar kampen mot rattfylleri högt. Antalet nykterhetskontroller har ökat kraftigt på senare år, förra året gjorde polisen hela 2.5 miljoner kontroller.
Det är inte heller rimligt att notoriska rattfyllerister ska kunna fortsätta att ha tillgång till bil. Vi arbetar med ett förslag som skulle göra det enklare att förverka fordon som använts vid trafikbrott. En utredare har lämnat ett förslag till effektivare regler.
Förslaget har dock fått kraftig remisskritik, bland annat i fråga om rättssäkerhet och Europakonventionens egendomsskydd. Regeringen kommer därför att ta fram alternativa förslag för att öka möjligheterna att sätta stopp för bilar som använts vid rattfylleri.
För att avskräcka den som druckit alkohol från att sätta sig bakom ratten behöver straffen också skärpas. En utredning som ska lämna sitt förslag i oktober tittar på frågan om bland annat återfall i brott då ska leda till strängare straff än det gör i dag.
Därutöver arbetar regeringen med ett förslag om att skärpa straffet bland annat för den som orsakar någon annans död genom rattfylleri.
Jag är övertygad om att dessa åtgärder tillsammans med övriga goda insatser i samhället mot rattfylleri ska leda till tryggare vägar.
Dagens debattör
Beatrice Ask
52 år, Stockholm, justitieminister (m).