Låt oss bära hijab – och bada utan män
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Uppdaterad 2016-04-06 | Publicerad 2016-03-10
Debattören: Integration handlar om att ge och ta – ingen skadas av egen tid för kvinnor i badhus
DEBATT. Nu drar debatten i gång igen. Är det inte H & Ms reklam med en modell med hijab (sjal på huvudet), är det möjligheten till en könsseparerad dag en(!) gång i veckan i vissa simhallar, som väcker känslor. Debatten har kidnappats och blivit en politisk terräng där sakfrågan inte är av betydelse.
Diskursen präglas av en debatt över huvudet på de människor som kan delge perspektivvidgande åsikter. Likt Hans Roslings flitigt citerade ”Du har fel, och jag har rätt”-replik, är många av de som vädrar sina åsikter totalt låsta vid sitt eget perspektiv. Både när det gäller badhus och hijab.
Oftast baserar debattörer (som Sakine Madon, Gulan Avci (L) och Sara Mohammed), sina påståenden på hemmagjorda fältstudier i förorten. De har sett. De har hört. De viftar helt bort att den breda majoriteten inte jämkar sig med deras slutsatser – som ofta mynnar ut i att det hela handlar om förtryck.
Så vem har tolkningsföreträde?
Jag har växt upp i det muslimska civilsamhället. Jag träffar hundratals kvinnor, släktingar och vänner, som bär hijab. Jag har inte hört en enda som blivit tvingad att bära hijab. Tvärtom, det är många, inklusive jag, som blivit tvingade att inte bära slöja. Inte av mina föräldrar. Utan av samhället.
Hijab är för mig och många andra inte en symbol för förtryck. Det är en modig (och faktiskt rebellisk) symbol för att motsätta sig patriarkala strukturer. Det är en symbol för frigörelse.
Det är rätten att som kvinna få göra precis vad en vill med sin kropp. Det borde vara lika självklart att få göra detta, som att få välja en kort kjol. Detta är andra sidan av myntet.
I badhus-debatten är det viktigt att inte sätta frågan i vakuum, att faktiskt försöka snudda vid alternativa perspektiv.
Låt oss till exempel diskutera varför gymkedjan 24/7 på många anläggningar har egna gymavdelningar för kvinnor. Majoriteten av kvinnorna på gymmet väljer dessa rum. Varför då? Vilket virrvarr av patriarkala strukturer ligger bakom detta val?
Låt oss även ponera att vi skulle bestämma att alla omklädningsrum skulle bli könsneutrala. Skulle inte detta utelåsa otroligt många från simhallarna? Skulle inte det kännas obekvämt för många av oss? Inte för att det är en naturlag att känna så, utan för att vi indoktrinerats, kultur- och normmässigt, att känna så.
Andras kulturer och dess gränser kan se annorlunda ut. Ingen kultur är mer rätt eller fel, så länge den inte skadar någon. En dag i veckan i ett badhus för kvinnor skadar ingen. Det kommer inte heller leda till könsseparerade bussar, som Heidi Avellan befarar (Sydsvenskan 4/3 2016).
Vi kvinnor har historiskt ständigt reducerats till vårt kön, objektifierats och förtryckts. Andra har dikterat vad vi ska göra och inte göra. Nu görs det igen. Andreas Johansson Heinö skrev (Borås tidning 22/4 2015) att det är efterfrågan som ska styra. Vill folk ha separata badtider ska de få det. Det tycker jag är både mer liberalt och mer svenskt.
Vi är inte redo att offra några harmlösa timmar i veckan för att ta hänsyn till att fler kvinnor på sina villkor, oavsett om det är på grund av religiösa eller exempelvis patriarkala skäl, ska få en möjlighet att vara en del av det offentliga rummet. Sedan har vi mage att peka ut vem som förtrycker och utelåser vem.
Detta handlar inte om integration. Eller att en ska anpassa sig. Detta handlar om assimilation. Var som oss, eller försvinn från badhusen, säger vi.
Är vi inte redo att offra några badtimmar i veckan på badhus i områden vi inte ens besöker, kan vi inte på något vis förvänta oss att människor ska integreras, och bli en del av det svenska samhället.
Integration handlar om att ge och ta. Bröst skadar ingen, befäster Heidi Avellan. Likaså gör inte några timmar i veckan utan män i några badhus det.
Dessutom: Lär era söner att sluta sexuellt trakassera oss kvinnor, så kan vi slopa den könsseparerade bubbelpoolen på Eriksdalsbadet.
Häng med i debatten – följ Aftonbladet Debatt på Facebook.