Sexismen i GTA V gör spelet fattigare
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Publicerad 2013-09-25
Debattörerna: Våga bjud spelarna på andra berättelser också
Att en debatt om sexism i spel skulle ta fart i samband med att spelutvecklaren Rockstar släppte Grand Theft Auto V (GTA V) i förra veckan är knappast oväntat. Det är trots allt Rockstars signum att framstå som edgy genom att tassa i kanten av vad som ses som acceptabelt.
I spelets fokus står den udda vänskapen som växer fram mellan de spelabara karaktärerna: Småfifflaren Franklin, den före detta storgangstern Michael och methkokaren Trevor.
Diskussionerna om sexismen i spelet har redan gått ett par vändor på internet. Kritiska röster får mothugg av tusentals spelare som älskar spelet, och på ett plan har naturligtvis alla dessa fans rätt. GTA V är ett otroligt välgjort open world-spel.
Problematiken runt GTA V ligger inte enbart i spelet självt, utan grundar sig i att det är långt ifrån ensamt i sin kvinnosyn. Många spel använder sexism som metod för att sälja fler enheter. Man antar att publiken gillar att se halvnakna kvinnor med studsande bröst och uppskattar passiva prinsessor som väntar på att räddas. Kvinnosynen hos stora delar av de största företagen inom spelindustrin verkar vara uppbyggd runt uppfattningen att kvinnor antingen inte existerar i spelen, att de är där som vackra objekt – eller som belöningar att erhålla efter ett färdigt uppdrag.
Det är när sexismen får stå oemotsagd och blir en integrerad del av världsbilden som det också blir ett problem. Spel handlar om att agera, att själv ta kontrollen över situationen, men det handlandet omgärdas också av vad spelet tillåter dig att göra. De interaktioner spelaren har med kvinnor i GTA V är begränsade och i den begränsningen utgör objektifierande och nedvärdering en stor del.
I och med den dåliga kvinnosynen som genomsyrar stora delar av spelkulturen – både i spelen och utanför – så existerar också uppfattningen att sexism säljer. Till synes är det också så, med tanke på att GTA V säljer mer än något annat konsolspel hittills.
Men att därmed dra ett likhetstecken mellan sexism och försäljning är oansvarigt. GTA V består av mycket mer än så. Det finns en enorm öppen värld att röra sig igenom och upptäcka, och det finns mycket mer att göra än att plocka upp horor. Tyvärr blir debatten ofta ensidig. Fokus hamnar på kontroversen och i och med det sätts det också ett likhetstecken mellan miljonförsäljning och i det här fallet sexism. Det i sin tur leder till en upprepning av samma mönster i nästa spel.
Vi som för jämställdhetsdebatten inom spelkultur och spelbransch efterfrågar bara två saker:
För det första att utvecklarna och förlagen ger andra berättelser än de vedertagna en chans. Många spelfans tolkar ofta detta som att vi vill förbjuda de redan existerande varianterna på spel. Det är ett felaktigt antagande. GTA VI får för vår del gärna dyka upp i hyllorna i framtiden. Bredvid GTA VI borde det lämpligtvis också stå ett spel som håller samma höga kvalitet på spelmekanik, men utan sexism. Det vi efterfrågar är en större bredd på berättelserna som får lov att ta plats.
För det andra önskar vi att vi skall kunna diskutera problematiska områden inom spel utan att motta hot. För att spelmediet skall kunna utvecklas måste vi också kunna kritisera spelen ur andra aspekter än grafikmotorer och spelmekanik. Det måste bli möjligt att föra en nyanserad dialog om innehåll och berättande utan att utsättas för trakasserier.
Vi rör oss hela tiden framåt. Om spelframgångar som GTA V får stå ovan kritisk analys riskerar vi att ta ett par steg tillbaka.
Åsa Roos
Maria Myhr