Tågkaoset beror på decennier av eftersatthet

Catharina Elmsäter-Svärd: De senaste årens extra prioritering på att vårda den järnväg vi har har börjat först nu börjat få effekt

Förseningar och inställda tåg ställer till problem för resenärer och näringsliv. Därför har regeringen höjt ambitionerna betydligt de senaste åren. 2012 disponerar Trafikverket dubbelt så mycket för drift och underhåll jämfört med 2006. För att veta vad som ska göras måste problemen identifieras. Fakta snarare än yviga gester och åsiktsmaskineri är relevant för att återfå punktlighet och förtroende för järnvägen.

För exempelvis Stockholm och Mälardalen har kraftförsörjningen varit en faktor som påverkat tågen negativt, inte minst i rusningstid. Därför har vi investerat 300 miljoner i Europas modernaste omformarstation i Häggvik. Häromdagen skulle en kabel bytas och då uppstod en ljusbåge som utlöste rök, där brandsäkerhetssystemet slog av all ström. Detta är så högteknologiskt att det bara är Siemens och ABB som har kunskapen. Då kan man inte som Anders Ygeman (s) slänga iväg påståenden som att vilken banhållare som helst borde kunna byta en säkring.

Under mina två år minister har jag haft ett tydligt fokus: sopa inga problem under mattan. Ta fram underlag, rapporter och fakta om tillståndet på vår järnväg. Nu har vi för första gången fått ett underlag, med kapacitetsutredningen, som visar på bristerna samt en belysning av vad som behöver göras, när det går att åtgärda. Det som säkert förvånat flera är att järnvägens brister var så stora samt att de orsakats under decennier av eftersatthet.  De senaste årens extra prioritering på att vårda den järnväg vi har, har börjat få effekt. Långsiktigt måste den bli robust, det jobbar vi för. När incidenter eller olyckor sker, har vi nu ett ännu bättre fokus och samordning för att lösa situationen snabbast möjligt –samtidigt som informationen till berörda succesivt blir allt bättre.

Catharina Elmsäter-Svärd