Sajterna skapar ett kallt samhällsklimat
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Publicerad 2011-03-22
Replik: Andreas Carlson om otrohetsreklam
Dominika Peczynski påstår att Victoria Milan har lika lite ansvar för att folk är otrogna, som Nokia för att människor sms-trakasseras. Det är helt ologiskt. Jag har aldrig sett en Nokia-slogan i stil med ”Har du tråkigt? Gör livet levande – trakassera någon”.
Peczynski hävdar att eftersom människor redan är otrogna är det positivt att en otrohetssajt startas. Som att alkoholisten ska ha fri tillgång till sprit eftersom han ändå super ihjäl sig förr eller senare?
Tanken kanske har slagit er: när ska Kristdemokraterna kliva fram och fördöma den här otrohetskampanjen? Nej, vi vill inte lagstifta mot otrohet. Kristdemokraterna tycker att politikens inflytande måste ha gränser.
Att såra en annan människa går inte att stifta lagar mot.
Rekordmånga anmälningar har riktats mot otrohetsreklamen. Många blir upprörda över att ett företag tjänar pengar på andras otrohet. Jag vill lyfta diskussionen till att handla om synen på varandra som medmänniskor. Den person man valt att leva med är inte ett objekt. Det är en människa värd respekt och ärlighet. I de allra närmaste relationerna ska man kunna vara öppen och kärleksfull. Detta står i skarp kontrast till det osunda slit-och-släng-beteende otrohetssajterna uppmuntrar till.
Vi kristdemokrater får inte bli så oroliga för att uppfattas som mörkermän eller moralkärringar, att vi glömmer vår uppgift att lyfta fram hur hårt människor drabbas av ett samhällsklimat där man inte tar ansvar för sina handlingar eller bryr sig om sina medmänniskor.
Andreas Carlson (KD)
Riksdagsledamot och kulturpolitisk talesperson