Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Elsa, Isabella

Offra nya 9-5 – för att rädda Saab

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2010-01-08

Nya Saab 9-5.

Nu måste Saab räddas med Plan B. Som betyder att nya 9-5 skrotas direkt.

Vi måste släppa Saab-ledningens arbetsplan, den fungerar inte. GM vägrar att sälja, kanske av rädsla att släppa den senaste tekniken till Ryssland, kanske för att man på goda grunder misstror köparnas ekonomiska möjligheter.

Både Koenigsegg-gruppen och Spyker vilar mot ryskt kapital. Ryssland är en växande marknad, med ambitioner att bygga egna bilar. GM rädd rädd att släppa nya 9-5-modellen med den allra senaste tekniken från GM till ryssarna.

Ett värsta-scenario, både för Sverige och GM, är att ryssarna efter ett par år tröttnar på Trollhättan, styckar och slaktar Saab och sedan fortsätter att bygga bilar hemma i Ryssland – bilar som hotar General Motors exportambitioner med Opel till Ryssland.

Försäljningen av Saab till nya ägare har gått i stå. Vad gör vi då?

Tänker fritt. Tänker nytt.

Saab-ledningens så kallade Arbetsplan, och som alla spekulanter hittills accepterat, är att ta hem all Saab-produktion till Trollhättan. Bakgrunden är att statliga lånegarantier förutsätter att jobben finns i Sverige.

Därför togs nya 9-5 hem till Trollhättan från Opels fabrik i Rüsselsheim. Fabriken i Trollhättan har byggts om under julhelgen för att kunna bygga den nya modellen.

Men att ta hem 9-5 är inte ekonomiskt försvarbart. Bilen blir betydligt dyrare att bygga i Trollhättan, kanske 10 000 kronor per bil. Och det beror inte på att det är dyrare att bygga bilar i Sverige utan på förlorade samordningsfördelar. 9-5 och Opels nya modell Insignia delar på så mycket teknik att bilarna kan byggas på samma löpande band (vilket var GM:s ursprungliga plan).

Med tanke på att 9-5 är i största laget för att vara en av Saabs två modeller, och hur bra modellen än är att köra (jag har kört den), så lär produktionen inte överstiga 10 000 bilar per år.

Då blir tillverkningen i Trollhättan mycket dyr. Kanske direkt olönsam.

Därför är mitt förslag för att rädda Saab – släpp nya 9-5! Ge bilen tillbaka till General Motors så får de bygga om 9-5 till en lyxmodell av Opel, eller helt enkelt lägga ner.

Nu blir det lättare för GM att sälja Saab. Köparen får fortsätta att bygga nuvarande 9-3, med den helt nya mulle-modellen 9-3X, och de statliga lånegarantierna borde inte vara några problem. Jobben finns ju säkrade i Sverige.

Jag vet att Saabs tekniker redan påbörjat jobbet med att utveckla en ny generation 9-3 ur den nuvarande modellen. Och det arbetet ser lovande ut.

Saab behöver ytterligare en modell, men den ska inte vara större, utan mindre än 9-3. Och nu är fältet fritt att söka en samarbetspartner.

Ford låter Fiat bygga den nya småbilen Ka och franska tillverkare samarbetar med japaner för att bygga bilar i alla storleksklasser. Saab kan göra samma sak. Och det behöver inte bli några problem med trovärdigheten. Varför inte ta upp samarbetet med Fiat igen?

Om vi ska kunna rädda Saab i allra sista stund måste vi offra nya 9-5. Det känns som ett mycket lätt offer.

Följ ämnen i artikeln