Volvo toppar försäljningen i Europa – igen
Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-07-15
Säljer bäst bland premiummärkena i Europa
Volvo Personvagnar tillhör de märken som ökar sin försäljning mest i Europa för tillfället.
Några försäljningssiffror för Saab redovisas ännu inte.
Volvo Personvagnar säljer allt fler bilar. Men totalt går bilförsäljningen i Europa trögt igen efter en viss uppgång i början av året. Jämfört med de första sex månaderna i fjol, ökade bilförsäljningen i EU och Efta-länderna (Norge, Island och Schweiz) bara med 0,6 procent. Det visar juni månads statistik från den europeiska branschorganisationen för biltillverkare, Acea.
Ökade mest
Av de så kallade premiummärkena ökade Volvo sin försäljning mest. I juni sålde Volvo totalt 22 632 bilar, vilket är en ökning med 12,8 procent jämfört med samma månad förra året. Av övriga premiummärken är det bara BMW som kan visa upp en större försäljningsökning vid sidan av Volvo. BMW ökade med 9,4 procent jämfört med samma period förra året.
Andra tillverkare som ökade försäljningen i juni var Renault (+2,9 procent) och Opel (+5,3 procent). Samtidigt tappar till exempel Mercedes (–6,6 procent) och Audi (–7 procent) i försäljning. Hela Volkswagenkoncernen tappade 8,1 procent i sin försäljning under juni jämfört med samma period förra året.
Temporär skrotningspremie lyfte
En orsak till tappet för flera av de stora tyska märkena är att den tyska marknaden tidigare gynnades av den temporära skrotningspremie som staten införde för att stödja nybilsförsäljningen. Bara i juni sjönk bilförsäljningen i Tyskland med 32,3 procent jämfört med juni i fjol. Första halvåret gick försäljningen ned med hela 28,7 procent.
Samtidigt ökade försäljningen av bilar i Sverige under samma period med 34,3 procent, vilket också förklarar Volvos ökning.
Saab redovisas inte i försäljningsstatistiken hos Acea ännu.
TT