Snål muskelmotor från Volvo – äntligen
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-01-08
Nya D5:an full av styrka och ny teknik
Volvos nya dieselmotor är här – snål och stark.
D5 debuterar i S80 och ska ge 205 hk men bara dra 0,62 l/mil.
Och trots den välkända beteckningen är D5 en helt ny motor.
Precis vad Volvo behöver.
Volvo har varit i behov av en ny dieselmotor länge. Och nu är nya D5 här.
Det handlar om en helt ny motor där endast beteckningen och antalet cylindrar är kvar från tidigare.
– Den förra motorgenerationen hade vidareutvecklats i flera steg och nått sitt maximum. Därför beslutade vi att börja om med ett blankt papper, säger Derek Crabb, vice vd för Powertrain Engineering.
Nya D5 ger 205 hästkrafter och 420 Newtonmeter och är därmed hela 20 hästkrafter starkare än föregångaren. Men den är också snålare och tystare, två områden där Volvo ofta fått kritik i såväl svenska som internationella tester.
0,62 liter per mil
Förbrukningen vid blandad körning uppges till 0,62 l/mil vilket ger ett koldioxidutsläpp på 164 gram per kilometer. Siffrorna gäller för S80 som är den första bilen med den nya motorn, men rimligtvis bör D5 även dyka upp i V70 och XC60 inom en snar framtid.
Volvo är mycket nöjda med resultatet av motorutvecklingen, man siktade på en förbrukning på 0,64 l/mil i S80, men man kom alltså ner ännu lite mer. Dagens S80 D5 drar som jämförelse 0,64 l/mil men är också en svagare motor.
Måsta klara miljökraven
– Vårt uppdrag har varit att utveckla en modern prestandadiesel som klarar miljökraven enligt Euro 5-normen. Resultatet är till och med bättre än vi vågade räkna med. Dessutom är motorn till hundra procent Volvoutvecklad, berättar Derek Crabb.
Att nå Euro 5-normen var ett viktigt mål, inte minst ur konkurrenshänseende. Nu är Volvo definitivt med i dieselmatchen på pappret, återstår att se hur den känns i verkligheten.
420 newtonmeter
Motorvolymen är som tidigare 2,4 liter fördelat på fem cylindrar och blocket är av aluminium. Ny teknik (för Volvo) är det dock gott om. Bland annat har motorn dubbla sekventiella turboaggregat i olika storlek som laddar 1,8 bar och gör att vridmomentet hålls högt över ett brett register. Maximalt vridmoment på 420 Newtonmeter finns mellan 1 500 och 3 250 varv/min. Motorn har som tidigare avgasrecirkulation, men tekniken med dubbla turboaggregat gör det möjligt att uppnå högre nivåer av återcirkulation och dessutom över ett bredare varvtalsområde än tidigare. Det ger både högre prestanda och lägre förbrukning.
Volvo uppger att man arbetat mycket med att minska buller och vibrationer, något som förra generationen D5 hade problem med.
Ett insprutningssystem med piezoelektriska bränslespridare ger tystare gång och en högeffektiv bränslepump och ett högt insprutningstryck (common rail) på 1 800 bar gör förbränningen effektiv och därmed motorn renare.
Keramika glödstift
En annan intressant teknik är användandet av keramiska glödstift, en lösning som ger mycket goda startegenskaper tack vare extremt snabb uppvärmning. På två sekunder når de en temperatur på 1 000 grader, vilket gör motorn lättstartad och minskar emissionerna.
Nytt är också att oljestickan bytts mot en elektronisk oljemätare och att motorupphängningen förbättrats med ett nytt momentstag för att stabilisera motorn vid kraftig acceleration.