Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Elsa, Isabella

Svensken mot rubbet

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-12-26

Volvo XC60 mot Audi Q5

För femte året styr vi karavanen norrut, mot kyla is.

I år är det sju av de hetaste stadsjeeparna som ska bekänna färg.

Hetast av alla? Jodå, Volvos nyfödda lill-jeep XC60.

Vintertestet börjar redan när jag ska ut och hämta morgontidningen, klockan halv fem hemma i Norrtälje. Snödrivan ner mot brevlådan går mig över knäna.

Bussarna är inställda hör jag på radion, bilar kör fast eller kommer inte ens iväg, skolorna slår igen, folk kommer inte till jobbet. Roslagen är lamslaget.

Jag är glad att testbilen har fyrhjulsdrift och rejäl markfrigång.

När testlaget väl kommer iväg från mötespunkten intill E4 vid Knivsta är vi redan en timme sena och trafiken på motorvägen kryper fram. Det är snö på vägen och mer snö i luften och snöröken gör att ingen ser någonting.

Norr om Uppsala lättar trafiken och hastighheten ökar, men knappast till tillåtna 120.

Plötsligt ropar Martin i komradion: Avståndsradarn i XC60 upptäckte en långtradare framför mig som jag inte hade sett i snöröken!

Bilarnas moderna hjälpmedel klarar ibland mer än man tror, men mest nöjda är vi med fyrhjulsdriften. Visst, större delen av året klarar man sig bra utan, kanske till och med bättre, eftersom 4WD är dyrt och drar bränsle, men just i dag är vi mer än nöjda.

På macken i Knivsta tankade vi alla bilar ända upp i röret, för att kunna tanka lika mycket när vi kommer fram till Base Camp Norråker, och mäta den exakta bränsleförbrukningen, som ju ofta är lite högre än den som färddatorn visar. Och vi har fyllt i rejält med sprit i spolarvätskan, för vi är lovade riktigt kallt väder där uppe vid Lapplandsgränsen.

Vid Gävle ser jag ingenting längre och måste svänga av. Den dyraste bilen i testet, Mercedes GLK, har en ny modell av torkarblad som är felkonstruerade och blir stela och slutar torka när is fastnar i gummit.

Men även ventilationssystemet har brister och plötsligt, just när jag upptäckt en ficka vid motorvägen, slår imma upp på vindrutan och jag måste torka rutan som på en gammal Folka.

I samma veva börjar ute-tempmätaren leva ett eget liv. På ett par minuter går den från minus 3 till plus 14 grader. Skumt...

Redan före Sundsvall börjar vi skönja vinnare och förlorare i testet...

Följ ämnen i artikeln