Snål satsning av Volvo i Paris
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-10-01
Grön trio utmanar konkurrenterna
PARIS. I morgon öppnar bilsalongen i Paris. Saab ska visa sin futuristiska konceptbil 9X Air medan Volvo står med båda fötterna på jorden och visar tre snåldieslar. Alla tre med C0 2-utsläpp under 120 gram.
Ett av Volvos kärnvärden är miljön. Ändå ligger den svenska tillverkaren en bra bit efter när det gäller snåla motorer och låg förbrukning.
BMW ligger först, eftersom man var först med att förstå att CO 2 skulle bli en stor fråga.
– Och det är BMW vi har som förebild, säger Volvos produktstrateg Lex Kerssemakers till Aftonbladet dagen före mässpremiären.
Elva miljarder
Volvo satsar under perioden 2006 till 2011 elva miljarder kronor på att göra bilarna mer bränslesnåla.
– Första steget är en C0 2-minskning med mellan fem och tio procent, säger projektledaren Peter Ewerstrand, Det har vi uppnått genom att finslipa befintlig teknik. Om drygt ett år är vi nära, men inte under, 100 gram.
Dyrare bilar
De C30, S40 och V50 med tillnamnet ”DRIVe” som Volvo visar i morgon ligger alla under den magiska 120-gramsgränsen och Peter Ewerstrand betonar att V50 är den enda bilen i storleksklassen som klarar sig under 120 gram (118 g).
– Varken BMW 3-serie, Audi A4 eller Golf Variant är lika snäla.
– Men det är med C30 vi jobbat mest, och den är också snålast (115 g).
Den nya tekniken fördyrar bilarna med ett par tusen kronor, men i Sverige ska de säljas till samma pris som motsvarande modell utan snålkonverteringen, alltså samma pris som en vanlig 1,6-liters diesel med manuell växellåda.
Försäljningen börjar i vinter.
– Men det här är bara början, säger Lex Kerssemakers. Nästa år kommer tekniken även i V70, XC70 och S80 och senare 2009 ska vi ha en XC60 som bara släpper ut 160 gram. Det blir mycket konkurenskraftigt.
– Nästa år kommer också de första Volvo-modellerna med start- stopp-system, säger Lex Kerssemakers och 2010 kommer start-stopp på de större modellerna.
Får mycket skäll
Laddhybridbilen Recharge som Volvo visade förra året blir försenad men någon form av hybridsystem kommer runt 2012.
– Volvo får mycket skäll, främst i svenska medier, för att våra bilar är törstiga och miljöovänliga. Men vi är inte törstigare än andra, säger Lex Kerssemakers. Visst, BMW ligger ett par år före, och Audi är på väg ikapp, men Volvo är ingen buse.
– Och nu när vi får tre av tio modeller under 120 gram ligger vi mycket bra till.
– Fast det ligger i både den svenska och den holländska folksjälen (Kerssemakers är holländare) att klandra det egna.
I Holland gick det så långt att vi utplånade hela tillverkningsindustrin.
Krisen märks av
Det märks att Volvoledningen är pressad av dålig försäljning och kraftiga personalnerdragningar.
– Men vi drar inte ner på utvecklingen av snålare bilar. Där satsar vi så mycket vi kan. Däremot blir det inte några helt nya modeller de närmaste åren. Vi måste fokusera på att förfina de nuvarande modellerna. De måste bli snålare, elsystemen måste bli bättre och allt måste bli perfekt.
Första nyheten blir en förnyad, men inte ny, XC90 2009, en helt ny S60 2010 och en helt ny S40 2011.
Under periden går Volvo också över till 4-cylindriga direktinsprutade bensinmotorer som sänker förbrukningen med hela 20 procent jämfört med dagens femcylindriga bensinmotorer.
Aftonbladets