Nya gränser för hastighet
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-08-26
Aftonbladets trafikreporter: Vi är lurade
Från den 15 september får flera vägsträckor ny hastighetsgränser.
110 mil väg får höjd hastighetsgräns, medan 275 mil får sänkt hastighetsgräns.
– Vi är lurade som vanligt, säger Aftonbladets trafikreporter Robert Collin.
Den 15 september börjar ändringen av hastighetsgränserna på 400 mil europavägar och riksvägar i Sverige.
Höjs till 120 km/h
Bland annat höjs hastighetsgränsen till 120 km/h på 30 mil motorväg.
På 275 mil väg sänks hastighetsgränserna.
Aftonbladets trafikreporter Robert Collin är kritisk mot förändringen.
– När det gäller allt annat – bredband, kollektivtrafik, järnväg – pratar man hela tiden om att det ska gå fortare. Men i trafiken ska det bara gå långsammare. Och vi står som en dum fårskock och tittar på istället för att opponera oss, säger Collin.
”Inte färre olyckor”
– Det kommer inte bli färre olyckor med det här systemet, utan bara mer böter för bilisterna och jobbigare och långsammare att komma fram. Det här bekräftar bara det totala misslyckandet med ”nollvisionen”, säger han.
Är det inte bra för säkerheten att hastighetsgränserna sänks?
– Nej, det funkar inte. De gånger olyckorna orsakas av hastigheten är det unga pojkar som skiter i allting och kör på tok för fort, eller av biltjuvar eller kriminella. Men det är väldigt sällan Svensson orsakar en olycka för att det står 10 km/h mer på skylten.
Vad borde man göra istället?
– Man borde jobba med attityderna. Och man skulle ha behållit 20-intervallerna som tidigare, så att man har en chans att komma ihåg vad det står på skylten. Sen är jag helt säker på att man skulle kunna höja till 130 km/h på de vägarna man höjer till 120 km/h.
Klicka här för att förstora