Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Tobias, Tim

Nyare bilar bullrar mer

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-08-15

Tyst bil i Danmark kan låta mycket i Sverige

Fransoser tar priset Renault Megane är bland de tystaste bilarna på svenska vägar...

Moderna bilar bullrar allt mer.Oljudet kommer oftast från däcken och hjulupphängningarna.

Och felet behöver inte vara i konstruktionen.

Det är de svenska vägarna som är skurken.

...när Citroen C1 släpper in mer vägljud än man vill ha.

Tidningen Vi Bilägare har för andra gången mätt kupebuller i ett urval moderna bilar på de svenska vägarna. 35 bilar ingick i testet.

Mätningarna visar att bullret i kupén inte alltid är bilarnas fel.

– Det är den grova asfalten på de svenska vägarna, det är ett grundproblem här i landet, säger Mikael Schultz, biltestare på Vi Bilägare.

Asfalten som används i Sverige är mycket grövre än i många andra länder. Upp till 16 mm stora stenar tillåts i blandningen på svenska vägar.

– Den leder bort vattnet bättre, den syns bättre i mörker. Men framförallt tål den dubbdäck och snöplogning bättre, säger Mikael Schultz.

Men den gör också många bilar bullrigare i Sverige än i ett annat land.

Mikael Schultz menar att moderna bilar inte byggs för den grova asfalten.

Smalare däck förr

– I dag använder man bredare däck än förr. Karosser och fjädring har gjorts styvare och hjulupphängningarna har grövre gods. Allt detta leder in mer vägljud i bilarna jämfört med förut då allt var något klenare.

Men en mycket dyr bil är inte alltid en tyst bil, menar Mikael Schultz:

– Det finns många bilar som är dyra och ändå bullriga. Ett exempel på det är Mercedes S-klass.

Bullermätningarna gjordes i hastigheterna 50, 70, 90 och 110 km/timmen. Som referensbil i testet användes bl a en Lexus LS 600h, en lyxbil för över miljonen som är mycket tyst. Även en Volvo ur 900-serien fanns med referensgruppen.

Lexusen var tystast av bilarna och kupébullret i den uppmättes till 65,9 dBA i en hastighet av 90 km/timmen.

Dyrast inte tystast

En bil som överraskade i testet var Renault Mègane i vilken bullervärdet uppmättes till 69,6 dBA. Sämst i testet hamnade en annan fransos, Citroën C1, vars kupebuller uppmättes till 77,4 dBA.

- Det bevisar att en tyst bil behöver inte kosta en förmögenhet. En äldre Volvo ur 900-serien är också ett bra val om man inte gillar vägbuller, säger Mikael Schultz.

Däremot blir bilen inte tyst för att man fått bort vägbullret. Motorljud, visslingar och vindljud kan också upplevas som störande.

Följ ämnen i artikeln