Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Sverker

Så listigt fuskade VW med mjukvaran

Uppdaterad 2015-09-24 | Publicerad 2015-09-23

Aktiverade ”testläge” när man inte rörde ratten

Ett speciellt testläge som aktiverades när man inte rörde ratten.

Volkswagen har fuskat vid utsläppstester och i stället för att vara ”gröna” släpper deras dieslar ut upp till 35 gånger tillåten nivå av farliga kväveoxider.

Så här fuskade VW med hjälp av mjukvaran.

Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook

I USA kallar man det ”Dieselgate”, skandalen där VW genom att manipulera sina utsläppstester lyckats få motorer som absolut inte klarade kraven certifierade. Men trots att skandalen uppdagades sent förra veckan, så har problemet med överskridna halter av kväveoxid och kvävedioxid varit känt sedan våren 2014.

Det var när West Virginia University's Center for Alternative Fuels, Engines, and Emissions, (CAFEE) fick i uppdrag av organisationen ”International Council on Clean Transportation” att genomföra avgastester som misstankarna började spira.

15 till 35 gånger över det tillåtna

Skälet till att man ville göra riktiga test var att man ville utreda varför det fanns en så stor skillnad mellan deklarerad förbrukning och verklig förbrukning på bilar. Testerna som utfördes på landsväg i stället för i laboratorium visade att VW-motorerna hade NOx-utsläpp som låg mellan 15 och 35 gånger över tillåten gräns. Forskarna trodde först att de gjort fel, men efter dubbelkontroll samt körning mot referensfordon stod det klart. Det var inget fel – VW-dieslarna var precis så ”skitiga” som siffrorna visade.

Amerikanska Environment Protection Agency (EPA) fick ta del av resultaten och de beordrade Volkswagen att utreda och rätta till felet. Något som Volkswagen påstod att de hade gjort. Men vid nya test som gjordes under våren 2015 visade det sig att så inte var fallet.

Det var först med hotet om att VW:s nya dieselbilar skulle underkännas som den tyska biljätten kröp till korset och erkände att de fuskat.

Mjukvara för motorstyrning

Så hur gjorde de?

Misstankarna om var ”problemet” låg gick ganska snabbt till mjukvaran för motorstyrningen. Vissa bilar kunde helt enkelt gå in i ett speciellt ”testläge” där NOx-utsläppen minskades för att klara de uppsatta kraven. Men när de kördes normalt så var värdena något helt annat.

Mjukvaran var så pass specialiserad att den kunde räkna ut när bilen testades och när den kördes som vanligt.

Testläget aktiverades när inga styrutslag gjorts under en period samt att temperatur och lufttryck var inom vissa ramar. Helt enkelt när bilen kunde räkna ut att den gick på en ”rullande landsväg” (testredskap för att certifiera bilar) och att den stod inne i labbmiljö.

VW har nu gått ut och sagt att det är runt elva miljoner bilar av årsmodell 2009-2015 som berörs över hela världen. Volkswagen har inte förklarat varför man fuskade, men analytiker som New York Times pratat med tror att de har en kvalificerad gissning. De högre utsläppen gav bättre prestanda. Dessutom så förbättras bränsleekonomin samt att motorerna kunde hålla lägre temperatur och således inte slitas lika fort.

När nu nya motorerna ska testas, så räkna med att dessa kommer att nagelfaras extra noga. Bland annat så kommer den trelitersdiesel som Volkswagenkoncernen använder i VW, Audi och Porsche att synas rejält.

Aftonbladet Bil