11 miljoner bilar har fuskmjukvaran
Publicerad 2015-09-22
Så har världen reagerat
Volkswagen erkänner att elva miljoner bilar över hela världen har mjukvara som mörkar utsläppssiffrorna.
Volkswagens siffer-fiffel är en världsomspännande skandal.
– Vi är oroliga för att det med rätta utmärkta ryktet för tysk bilindustri kan skadas, säger Tysklands finansminister Sigmar Gabriel, till Reuters.
Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil påDet var i fredags som amerikanska Environmental Protection Agency, EPA, gick ut med ett uttalande om att VW fuskat i utsläppstest och lurat myndigheterna och allmänheten. Deras dieselbilar var inte alls ”miljövänliga” – snarare tvärtom.
– Överträdelserna är väldigt allvarliga, inte bara för att de är olagliga, utan även för att VW undanhöll fakta från EPA, staten Kalifornien samt konsumenterna. Vi förväntade oss mer av VW, sa Cyntihia Giles till Automotive News då det uppdagades.
Bad om ursäkt
Men det var bara början. Efter det att Volkswagenkoncernens chef, Martin Winterkorn, erkänt fusket och bett om ursäkt i ett uttalande – så rasade företagets aktie. Bara under måndagen så försvann en femtedel av börsvärdet och man har nu beordrat återförsäljarna i Nordamerika att inte sälja dieselbilarna längre.
Dessutom måste VW återkalla närmare 500 000 bilar samt få betala nästan 150 miljarder kronor i böter. Därtill kan ansvariga för sifferfusket komma att åtalas. Men det är inte allt. Jurister i USA håller nu på och samlar in ägare för en grupptalan mot VW.
Och förvånande nog – det här är andra gången som Volkswagen åtalas för att använda teknik för att komma undan amerikanska utsläppskrav. 1974 var de tvungna att betala böter för utsläppsfusk.
”Undersökningen kan utökas”
Och skandalen är nu global.
Enligt Reuters så kommer man i Sydkorea att testa 4 000 – 5 000 exemplar av de modeller som VW-koncernen fuskat med.
– Om Sydkoreanska myndigheter upptäcker några fel i VW:s dieselbilar – så kan undersökningen utökas till att omfatta alla tyska dieselbilar, säger Park Pan-kyu, vicechef på sydkoreanska miljödepartementet till Reuters.
I Australien har Infrastrukturdepartementet krävt vidare information från VW och i ett uttalande ber man tillverkaren att redogöra om ”fordon på den australiensiska marknaden använder sig av liknande mjukvara som i USA”.
Även i Europa kommer skandalen påverka. Tyskland var snabbt ute med en vädjan till VW att snabbt och transparent redogöra vad som skett. Vidare så kommer man nu utreda om utsläppsdata har falsifieras även på hemmamarknaden.
– Vi är oroliga för att det med rätta utmärkta ryktet för tysk bilindustri i allmänhet och Volkswagen i synnerhet kan skadas, säger Tysklands finansminister Sigmar Gabriel, till Reuters.
Aftonbladet Bil