Så bra var Per Gessles turnépremiär i Helsingborg
Uppdaterad 2017-07-07 | Publicerad 2017-07-06
HELSINGBORG. Ni som hoppats på en jublande hitbonanza hela sommarkvällen lång får precis vad ni önskar er av Per Gessle.
Men det är små finesser och ett lysande band som verkligen gör showen.
Per Gessle beskrev i förväg den här turnén som ”en musikalisk selfie”. Med showen ”En vacker kväll” är idén att för första gången åka runt i sommaren och spela låtar från såväl solokarriären som Gyllene Tider och Roxette. Nu när Roxette inte längre är ett turnerande band känner Hallands popkung att han kan göra det.
Att det vankades hitparad kunde således anas i förväg och blev bekräftat med emfas av den klubbslamrigt lekfulla smygpremiären på Hotell Tylösand i Halmstad förra veckan. Men när turnén rullar i gång på riktigt, i en behagligt juliljum skånsk slottspark, är det en helt annan stadga och tyngd i föreställningen.
Konceptet att åka runt och spela gamla folkhemsdängor en gång till kan verka måttligt spännande på papper men när Gessle saftar på så här, med det allra mest explosiva krutet ur sin framgångsspäckade katalog, är det väldigt svårt att värja sig.
Dessutom gör han det smart, och petar in precis så många små överraskningsdetaljer – som några fraser ur gamla Gessle-skrivna gamla Anne-Lie Rydé-låten ”Segla på ett moln” eller den aldrig tidigare livespelade Gyllene Tider-balladen ”Honung och guld” – för att det ska dallra lite ny spänning mellan allsångsmonstren.
Inte minst låter han det sju personer starka, universalbegåvade och väldigt spelsugna bandet ta plats och skruva om de välbekanta låtarna på roliga sätt. Ösiga låtar får ofta komma befriande långt in i powerpopgaraget och när Gessle och Christoffer Lundquist adderar ett ess som Ola Gustafsson på tredje gitarr sprakar det rejält.
De lugnare låtarna, såväl ”It must have been love” som ”Varmt igen”, får generösa mängder Nashville-färg från vårens album ”En vacker natt”, inte minst tack vare ömsinta slingor av en annan nykomling i Gessle-sammanhang, violinisten Malin-My Wall.
Popstjärnan delar dessutom gärna spotlighten med trogna sångpartnern Helena Josefsson, som med sin ljusa stämma ger ny, spröd klang både åt Marie Fredrikssons Roxette-verser och Lars Winnerbäcks rader i vårens singel ”Småstadsprat”.
Dessutom snor hon flera gånger showen, som i ”Första pris”, med sin smittande energi.
Visst infinner sig några gånger viss känsla av skåpmat och slentrian, kanske främst i ofrånkomliga Gyllene Tider-låtar som ”Gå och fiska” och ”Sommartider”, men överlag är det här en både underhållande och stark exposé över Per Gessles unika låtskrivargärning.
Betyg – låt för låt
Min plats
Folkig mjukstart med fiol och vemod från nya skivan.
På promenad genom stan
Den romantiska Halmstad-hymnen sätter fart på publiken. Glider sedan mjukt över i...
Vilket håll du än går
... en annan gammal ”Mazarin”-pärla.
Juni, juli, augusti
Gessle: ”Vad sägs om lite Gyllene Tider? Får se om ni kommer ihåg den här.” Det gör publiken. Rungande jubel och powerpopglöd i tre gitarrer.
Det hjärta som brinner
Evig GT-favorit, här i en smått boogiekrämig version. Kul!
Första pris
Helena Josefsson öppnar snyggt med några strofer från gamla ”Segla på ett moln” innan vi hoppar in l nya albumets största popstund. Malin-My Wall excellerar på fiol.
Tittar på dej när du dansar
Uppsluppet larm med mandolintwist.
It must have been love
Akustisk bottnad version med Josefsson i Marie Fredrikssons roll och Christoffer Lundquist på steel guitar. Fint.
Honung och guld
Balladklenod från Gyllene Tiders ”Puls” som aldrig spelats live tidigare. Gör sig utmärkt med fiol och pedal steel.
Här kommer alla känslorna (på en och samma gång)/Flickan i en Cole Porter-sång
De twangar till den här dängan lite också, faktiskt. Klipps sedan skrålvänligt ihop med en ännu en ”Puls”-pralin.
Kung av sand
Bitterljuv 90-tals-GT ringlar fram med krämig tyngd. Vajande händer i massor.
Ljudet av ett annat hjärta
Popchock med ett av svenska musikhistoriens bästa orgelriff. Fest.
Spegelboll
Gessle trappar upp partyt med lite Blondie-disco. Funkar utmärkt.
Gå och fiska
Lycklig semesterrock. Publiken sjunger det mesta.
The look
Lundquist öppnar med ett metalversion av ”När vi två blir en”-introt innan ett hitmonster briserar och sprider glädjevågor över parken.
Extranummer:
Varmt igen
Närmast Pink Floyd-igt intro när en vitklädd Gessle glider in och gör kraftfull Josefsson-duett av ”Mazarin”-valsen.
Tycker om när du tar på mig
Även den här balladen trivs i skira folkkläder.
Dressed for success
Spelar sig själv nästan.
Joyride
Lång, manglig tackling med småpsykedeliska undertoner och skoj T.Rex-gitarr.
Extranummer 2:
Sommartider
Ett finalklimax så kassaskåpssäkert som något kan bli. Blanksliten låt men, tja, den gör ju jobbet.
Småstadsprat
Popkungen skickar hem oss med en gonattvisa från i våras. Helena Josefsson sätter vacker färg på Winnerbäcks rader.